Wednesday, April 6, 2011

Memancing di Pulau Aur

Kali ini acara memancing diatur oleh Ako (Chiko) yg mencadangkan lokasi Pulau Aur untuk aktiviti kali ini.

Tekong Pak abu dari Mersing dan Bidin mengendalikan bot manakala pemancing yg join kali ini

1. Chiko – CDM

2. Razali

3. Hanafiah

4. Jaha

5. M. Noor

6. Mizal

7. Che Din

8. Muaz @Muis (nama bila naik bot)

9. KM – penulis

Kami berkumpul di Gerai makan Serting jam 12:30 sedikit lambat kerana masalah beteri kereta Muaz semasa mengisi minyak di Petronas Jalan Seremba – Kuala Pilah berhampiran bukit Putus.

Selesai mengisi perut kami meneruskan Perjalanan ke Mersing ETA Mersing 0430 am. 0645 am kami bertolak dgn bot Pak Abu nn -anak Kucing saya- kami sampai Ke Peraiaran Pulau Aur setelah berlepas 5 jam. Kami ke kawasan unjam untuk mencari ikan-ikan unjam, memandangkan arus dibawah dasar permukaan laut agak deras kami kami gagal untuk mendapatkan byk ikan2 unjam. Kelihatan ikan tongkol bermain2 di kawasan tersebut tetapi gagal dinaikan. Batu ladung yang digunakan saiz 30 agak sukar untuk karau pancing. Anglers mencadangkan agar memancing di kawasan berdekatan Pulau Aur.

Jam 1800 kami ke Pulau Dayang berhadapan Pulau Aur untuk Mandi dan menyegarkan Badan. Anglers mengambil kesempatan melihat kawasan memerhatikan pengunjung2 lain yg kebanyakannya dari luar Negara datang untuk menyelam di kawasan tersebut. Kelihatan air yg jernih sehingga 30 kaki dasar boleh kelihatan dari atas Jeti. Permandangan yg sungguh cantik. Penulis seperti nk terjun untuk snorkling, memandangkan peralatan tiada penulis mendiamkan diri sekadar site seeing sahaja.

Selesai mandi kami menaiki bot Ke Pulau Aur untuk refresh makan dan minum. Di Pulau Dayang memang ada makanan tetapi harganya agak mahal berbanding di Kampung Teluk Berhala, Pulau Aur. Selepas Magrib kami menaiki bot semula dan keluar memancing di persekitaran Pulau Aur. Malam tersebut angin agak kuat. Hingga kedengaran bunyi bersiul bila angin membadai bot dan peralatan pancing. Bintang di langit kelihatan sungguh cantik menandakan tiada hujan. Hanya kelihatan cahaya kilat agak jauh dari kami. Malam tersebut Mizal Menaikan ikan kacang (baraccuda) seberat 6 kg, Penulis gagal menaikan ikan besar hanya sekadar ikan sedang-sedang seperti Kerisi, lolong, kerapau dan nofin (without) anggaran berat 200g-500g seekor, begitu juga dgn pemancing2 yang lain. Malam tersebut Umpan Penulis “anak baraccuda” seberat 200g putus di sambar ikan tetapi tidak mengena. Kali kedua umpan lolong seberat 150g juga putus dua tetapi iakan yg membaham tidak lekat ke mata kail. Kalau Penulis dapat naikan ikan pd malam tersebut belum tentu mizal menjuarai trip kali ini.

Trip Kali ini selama 3 hari 2 malam, tidak seperti biasa hanaya 2 hari semalam sahaja. Kesesukan harinya kami cuba lagi untuk ke unjam tetapi arus seperti semalam masaih deras dan kami memutuskan untuk memancing di persekitaran Pulau Aur sahaja. Seperti biasa ikan2 sedang2 sahaja yg dapat dinaikan. Pemancing2 sudah mula rasa kepenatan bilamana tiada ikan besar dapat dinaikan semangat mulai luntur sehingga waktu perjalanan balik kedarat. Dalam perjalanan balik 3 pancing di letakan untuk menunda gewang. Gewang Ako mendatangkan hasil bila dapat menaikan 4kg Tenggiri. Gewang Muaz putus di belasah tenggiri begitu juga gewang Jaha. Kami dapat rasakan Gewang Jaha dibelasah tenggiri yg agak besar mungkin lebih 10kg kerana sekali rentap sahaja tali utama kail Jaha putus. Kali ini tangkapan agak kurang dalam aggaran 90 kg – 100 kg sahaja

Kami sampai Jeti Mersing jam 800 mlm dgn hujan yg lebat semasa menaikan barang ke kereta. Basah kuyup dibuatnya. Kereta muaz pula gagal dihidupkan dan perlukan JUMPER. Kami melakukan dalam hujan lebat. Akhirnya kereta muaz dapat di hidupkan. Ako pula berusaha mencari penjaga Tanda/bilik air kerana jam lapan tandas/bilik air telah di tutup. Setelah di buka kami berpusu2 mandi, penjaga bilik air membenarkan kami menggunakan bilik air wanita. Lega bila dah dapat fresh water untuk mandi. Selepas mandi kami makan di gerai tepi sungai tersebut, lebih kurang jam 2030 kami bertolak untuk pulang.